Η συμβολή του οδικού δικτύου στην ανάπτυξη του οικισμού και της περιοχής.

 

    Ζούμε την εποχή του αυτοκινήτου. Η κυριαρχία του είναι απόλυτη. Από είδος πολυτελείας και κοινωνικής καταξίωσης έγινε πια ένα απαραίτητο εργαλείο της καθημερινότητας. Σχεδόν όλες οι Ελληνικές οικογένειες διαθέτουν ένα τουλάχιστον αυτοκίνητο και στο κοντινό μέλλον η τάση είναι να  αντιστοιχεί ένα αυτοκίνητο ανά ενήλικα. Με αυτά τα δεδομένα γίνεται κατανοητό γιατί η ελληνική πολιτεία πρέπει να επικεντρώσει ακόμη περισσότερο την προσοχή της  στην κατασκευή, τη βελτίωση και τη σήμανση των οδικών δικτύων.  

    Ο νομός Καρδίτσας παρ’ ότι βρίσκεται στο κέντρο της χώρας υστερεί στους βασικούς οδικούς άξονες που τον συνδέουν με τους όμορους νομούς. Επίσης καθυστερεί η υλοποίηση του βασικού οδικού άξονα του Αυτοκινητοδρόμου Κεντρικής Ελλάδας η κατασκευή του οποίου θ’ αλλάξει άρδην τα αναπτυξιακά δεδομένα της Δυτικής Θεσσαλίας. Αντίθετα το ενδονομαρχιακό οδικό δίκτυο είναι σχετικά πυκνό και έχει βελτιωθεί ικανοποιητικά τα τελευταία χρόνια. Αρκετοί οδικοί άξονες που επηρεάζουν την περιοχή του Ελληνόπυργου έχουν ολοκληρωθεί (Καρδίτσα – Μουζάκι) ή βαίνουν στην ολοκλήρωσή τους (Καρδίτσα – Μητρόπολη – Μορφοβούνι – Νεοχώρι).

    Η οδική σύνδεση του Ελληνόπυργου  με την Καρδίτσα ολοκληρώθηκε στα τέλη της δεκαετίας του 80,  δηλαδή σχετικά νωρίς, χάρις στις άοκνες προσπάθειες των κατοίκων του. Η κατασκευή του έδωσε ανάσα στους κατοίκους του χωριού. Σήμερα όμως μετά την παρέλευση σχεδόν 20 χρόνων, οι προδιαγραφές του θεωρούνται ξεπερασμένες και υπάρχει ανάγκη βελτίωσης και της χάραξης και του οδοστρώματος. Οι αλλεπάλληλοι ελιγμοί πρέπει να μειωθούν και ν’ αυξηθούν οι ακτίνες καμπυλότητας σε όσους απομείνουν ώστε η κυκλοφορία να γίνεται με ασφάλεια. Η βελτίωση του κεντρικού δρόμου θα κάνει πιο άνετη και ασφαλή την μετακίνηση των κατοίκων και των επισκεπτών δεν θα επιφέρει όμως σημαντικές αλλαγές στην αναπτυξιακή προοπτική του οικισμού.

   Αναπτυξιακή ώθηση στον Ελληνόπυργο θα δώσει η οδική σύνδεσή του με την λίμνη Ν. Πλαστήρα. Με την κατασκευή του δρόμου Ελληνόπυργος – Λ. Πλαστήρα δίνεται η δυνατότητα να ενταχθεί ο οικισμός στο τουριστικό πλέγμα της λίμνης.

  Είναι σημαντικό να γίνει κατανοητό ότι ο δρόμος θ’ απευθύνεται κυρίως στους επισκέπτες που ήδη θα έχουν φθάσει στη λίμνη Πλαστήρα. Σε απόσταση μόλις 10 χλμ. από τη λίμνη ο Ελληνόπυργος αυτόματα θα αποκτήσει μεγάλο μέρος από τα πλεονεκτήματα των παραλίμνιων χωριών.

   Η πολιτεία σε συνεργασία με τους ιδιώτες, την Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Αυτοδιοίκηση οφείλει να δώσει περισσότερες εναλλακτικές προτάσεις στον επισκέπτη με στόχο να κάνει πιο ευχάριστη την παραμονή του, πετυχαίνοντας ταυτόχρονα αύξηση των διανυχτερεύσεων. Στους στόχους της, λοιπόν, πρέπει να είναι η σύνδεση της λίμνης με την Αργιθέα μέσω Φυλακτής, με το Καρπενήσι μέσω Καστανιάς, Καροπλεσίου, Νεράιδας και τοπικά με τον Ελληνόπυργο, τα Κανάλια, τον Άγιο Ακάκιο και τη  Μονή Πέτρας.

  Ο Ελληνόπυργος είναι ένας οικισμός που έχει όλες τις προϋποθέσεις για να καταστεί ελκυστικός προορισμός για τον επισκέπτη της λίμνης. Είναι ένας από τους δυο χαρακτηρισμένους παραδοσιακούς οικισμούς του Νομού, έχει αναδείξει το ιστορικό του κέντρο, δημιουργεί έναν εξαιρετικό ξενώνα με την αναπαλαίωση - μετατροπή του Αρχοντικού, έχει βελτιώσει και βελτιώνει τις αθλητικές του υποδομές, διαθέτει ένα θαυμάσιο βυζαντινό μνημείο, το ναό του Αγίου Γεωργίου. Ο οικισμός είναι κτισμένος σε ένα τοπίο με φυσικό κάλλος, με θαυμάσιο ανάγλυφο και ιδιαίτερα χαρακτηριστικά.

  Οι προϋποθέσεις λοιπόν υπάρχουν. Όμως απαιτείται συντονισμένη προσπάθεια απ’ όλους τους φορείς που εκπροσωπούν τον οικισμό να εντείνουν τις προσπάθειές τους για την περαιτέρω αξιοποίηση των πλεονεκτημάτων. Παράλληλα με την κατασκευή του συνδετηρίου δρόμου με τη λίμνη πρέπει να γίνουν μια σειρά από ενέργειες ώστε ο Ελληνόπυργος να καταστεί πόλος  έλξης για τον επισκέπτη της περιοχής.

   Απαιτείται να βελτιωθούν ακόμη περισσότερο οι όροι δόμησης ώστε η κυριαρχία των παραδοσιακών υλικών της πέτρας και του ξύλου να γίνει περισσότερο σαφής. Οι προσόψεις των ήδη υφιστάμενων κτιρίων που δεν εναρμονίζονται με το παραδοσιακό χρώμα του οικισμού πρέπει να  αποκατασταθούν. Να  συνεχιστεί η προσπάθεια για αύξηση των κλινών ώστε να είναι δυνατή η φιλοξενία  50 επισκεπτών που ισοδυναμεί με πληρότητα ενός λεωφορείου. Να κατασκευαστεί παρακαμπτήρια οδός ώστε να διευκολύνεται η προσπέλαση και μεγαλύτερων οχημάτων αλλά κυρίως να αποσυμφορηθεί το ιστορικό κέντρο από τα αυτοκίνητα. Επίσης πρέπει να βελτιωθούν οι παροχές εστίασης.

  Η κατασκευή της συνδετήριας οδού με τη λίμνη θα δώσει τη δυνατότητα στους  κατοίκους του οικισμού που επιθυμούν ν’ απολαύσουν τα αξιοθέατα της λίμνης να έχουν μια άνετη κι εύκολη πρόσβαση προς αυτή.

   Επίσης η κατασκευή της οδού προσφέρει μια επιπλέον  πρόσβαση στη λίμνη η οποία θ’ απευθύνεται στους επισκέπτες που θα προέρχονται από Τρίκαλα – Μετέωρα. Η διαδρομή αυτή με τη σειρά της θα δώσει στο χωριό τα οφέλη του ενδιάμεσου σταθμού. Βέβαια σ’ αυτή την περίπτωση δεν πρέπει ν’ αγνοείται ότι ήδη υπάρχουν δρόμοι οι οποίοι είναι ανταγωνιστικοί και μελλοντικά θα κατασκευαστούν κι άλλοι όπως Μουζάκι – Λίμνη μέσω Μακρυάς Ράχης  και Κανάλια - Μορφοβούνι. Η ουσιαστική βελτίωση του υπάρχοντος δρόμου Καππά – Ελληνόπυργος  είναι απαραίτητη ώστε να καταστεί εκλυστική  η παραπάνω διαδρομή.

  Η συνδετήρια οδός με τη λίμνη από μόνη της αποτελεί μια ευχάριστη διαδρομή. Είναι ήδη προσαρμοσμένη στο περιβάλλον και διέρχεται από ένα τοπίο όπου δεσπόζει το πράσινο. Οι καστανιές και οι βελανιδιές αμφίπλευρα της οδού ξεκουράζουν το μάτι του επισκέπτη. Η διαπλάτυνση της οδού προτείνεται να γίνει με σεβασμό στο φυσικό τοπίο. Άλλωστε στα περισσότερα τμήματά της έχει ήδη το αναγκαίο πλάτος. Ο κυκλοφοριακός φόρτος της οδού δεν αναμένεται να είναι σημαντικός και γι’ αυτό δεν απαιτούνται ιδιαίτερα γεωμετρικά χαρακτηριστικά παρά μόνον τα αναγκαία για την εξασφάλιση της ορατότητας για την αποφυγή ατυχημάτων. Οι δρόμοι αυτής της κατηγορίας οι οποίοι είναι τοπικής σημασίας επιβάλλεται να προσαρμόζονται στο ανάγλυφο όχι μόνον για να μην επιφέρουν ανεπανόρθωτες ζημιές στο περιβάλλον αλλά και ταυτόχρονα το κόστος κατασκευής τους να είναι ρεαλιστικό και εφικτό. Άλλωστε οι μικρές ταχύτητες είναι ζητούμενο για να έχει τη δυνατότητα ο οδηγός να απολαμβάνει τη φύση.

  Το μήκος της οδού ανέρχεται σε 10.500 μ. από τη έξοδο του Ελληνόπυργου μέχρι να συναντήσει τον κεντρικό δρόμο προς τη λίμνη, στον κόμβο Μορφοβουνίου.

  Ο προϋπολογισμός του έργου με βάση την προμελέτη που έχει συνταχθεί ανέρχεται σε 1.500.000 € συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ. Στο κόστος αυτό συμπεριλαμβάνεται η πλήρης κατασκευή (εκσκαφές, τεχνικά, επίχωμα, βάση, ασφαλτικά). Η τυπική διατομή της οδού θα είναι 5.50/6.50. Θα απαιτηθεί διαπλάτυνση σε μήκος 2,5 χλμ. και σε πλάτος 2,00 μ. Θα κατασκευαστούν τοίχοι αντιστήριξης, επενδεδυμένη τάφρος και οχετοί, επίχωμα από κατάλληλο αμμοχάλικο ποταμού, δυο στρώσεις  βάσης συμπυκνωμένου πάχους δέκα [10] εκ η κάθε μια και τέλος μια στρώση κυκλοφορίας συμπυκνωμένου πάχους πέντε [5] εκ. από ασφαλτικό σκυρόδεμα.

Η χρηματοδότηση του έργου μπορεί να γίνει είτε από το Ταμείο Εθνικής Οδοποιίας (ΤΕΟ) είτε από Εθνικούς πόρους (ΣΑΕΠ 017). Η ένταξη του έργου στα συγχρηματοδοτούμενα από την Ευρωπαϊκή Ένωση είναι μεν εφικτή, όμως είναι αρκετά χρονοβόρα και απαιτεί σύνταξη πλήρους μελέτης η οποία φυσικά απαιτεί πρόσθετο κόστος και χρόνο.

 

Φώτης Αλεξάκος

Τοπογράφος Μηχανικός

                           


ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ

 

ΕΛΛΗΝΟΠΥΡΓΟΣ © 2005