1ο ΠΑΓΚΟΣΜΙΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ  AΠΟΔΗΜΩΝ ΕΛΛΗΝΟΠΥΡΓΙΩΝ

 

Η συμβολή των αποδήμων Ελληνοπυργίων στην οικονομική ανάπτυξη του Ελληνοπύργου
Aλκιβιάδης Παναγόπουλος Δικηγόρος

 ΔΙΑΓΡΑΜΜΑ ΕΙΣΗΓΗΣΗΣ

 

Α.    Εισαγωγικές παρατηρήσεις – όροι ανάπτυξης στο παρελθόν

Β.    Τα σημερινά δεδομένα ανάπτυξης

Γ.    Ο ρόλος των απανταχού Ελληνοπυργίων
 

Ι.   «Επιστροφή» στο χωριό

1.    Συχνή παρουσία

2.    Συχνή Προσέλκυση νέων κατοίκων

ΙΙ. Στενή συνεργασία μεταξύ αποδήμων

1.    Η ισχύς εν τη ενώσει

2.    Απογραφή των απανταχού Ελληνοπυργίων

3.    Αλληλεγγύη

ΙΙΙ. Διαφήμιση του Ελληνοπύργου

1.    Αρχιτεκτονική – πολιτισμός - αθλητισμός

2.    Η δύναμη των Μ.Μ.Ε.

3.    Ιστοσελίδα

IV.Οι νέοι

Δ.         Επίλογος


 

Α.         Εισαγωγικές παρατηρήσεις – όροι ανάπτυξης στο παρελθόν

 

Όταν ομιλούμε για οικονομική ανάπτυξη πρέπει να προσφεύγουμε στα διδάγματα της οικονομικής επιστήμης. Οι οικονομολόγοι υποστηρίζουν ότι δια να υπάρξει οικονομικό αποτέλεσμα πρέπει να συνυπάρξουν τρεις παράγοντες: Εργασία, Κεφάλαιο, Έδαφος. Όπως θα ιδούμε κατωτέρω ή σειρά με την οποία κατατάσσονται οι συντελεστές αυτοί δεν είναι τυχαία, αλλά αξιολογική. Πρώτο εργαλείο για την επίτευξη οικονομικού αποτελέσματος, είναι η εργασία. Ο εργαζόμενος με τις νοητικές του ικανότητες και τις σωματικές του δεξιότητες, τις ψυχικές και συναισθηματικές του ανάγκες και στόχους, αλλά και τα οράματά του είναι ο κυριότερος παράγων για την επίτευξη οικονομικού αποτελέσματος. Ο εργαζόμενος όμως ή ο επιχειρηματίας χρειάζεται και «κεφάλαιο» για να εξασφαλίσει τα μέσα με τα οποία θα σχεδιάσει και θα οργανώσει την δράση του. Αν υποθέσουμε ότι θέλει να επιδοθεί στην γεωργία, χρειάζεται χρήματα για να αγοράσει τα αναγκαία γεωργικά μηχανήματα, να αγοράσει σπόρους, λιπάσματα, γεωργικά φάρμακα κλπ. και αν δεν έχει γη χρειάζεται πάλι χρήματα για να μισθώσει γεωργικές εκτάσεις ή να τις αγοράσει. Δεν αρκούν όμως ούτε τα χρήματα σε κάθε περίπτωση, διότι χρειάζεται απαραιτήτως και το έδαφος. Και όταν ομιλούμε για το «έδαφος» στον συγκεκριμένο χώρο, δηλαδή στον Ελληνόπυργο, το πρόβλημα μεγεθύνεται, διότι και αν εξασφαλίσει κανείς το κεφάλαιο για να μισθώσει ή να αγοράσει έδαφος, τέτοια δυνατότητα δεν υπάρχει. Διότι, όταν αναφερόμεθα στο έδαφος ως έναν εκ των συντελεστών οικονομικής ανάπτυξης, εννοούμε ανάλογα με την περίπτωση της στοχευομένης κάθε φορά επιχειρηματικής δραστηριότητας ένα διαφορετικό μέγεθος, το οποίο είναι μαθηματικώς αναγκαίο για την ανάπτυξη της συγκεκριμένης επιχειρηματικής δραστηριότητας.

Καθίσταται, λοιπόν, κατ’ αρχήν σαφές, ότι το χωριό μας δεν παρέχει σε επάρκεια αυτούς τους συντελεστές, που είναι απολύτως αναγκαίοι για την επιδίωξη και επιτυχία κάθε είδους οικονομικής δράσης.

Η διαπίστωση αυτή βεβαίως δεν είναι καινούργια, δεν μας εκπλήσσει, δεν μας τρομάζει, όταν διερευνούμε τη δυνατότητα και τους τρόπους οικονομικής ανάπτυξης του Ελληνοπύργου. Όπως γνωρίζουμε εμείς, που γεννηθήκαμε και ενηλικιωθήκαμε στο χωριό, εκτός της ανυπαρξίας κεφαλαίου και το «έδαφος» του χωριού μας –όπως και της ευρύτερης ορεινής περιοχής αλλά και της πλησιοχώρου πεδινής περιοχής-  δεν επαρκούσε για την εξασφάλιση του ενός των τριών συντελεστών της οικονομικής ανάπτυξης, όπως φρονούν οι θεωρητικοί της οικονομίας. Η περιοχή όμως αυτή, λόγω της στενότητας του καλλιεργήσιμου εδάφους και του κατακερματισμού του σε πολλά μικρά τεμάχια γης, ήτο κατάλληλος και εχρησιμοποιήθη κατά το παρελθόν ως βάση της μικροοικονομίας ή της οικιακής λεγόμενης οικονομίας, που εκυριάρχει στο παρελθόν και παρείχε, χάριν της φιλεργατικότητας και της συναίσθησης ευθύνης όλων, τα ελάχιστα απαραίτητα αγαθά όχι για την ευημερία των κατοίκων ούτε για την μεσαία διαβίωση με τα κριτήρια που παρελθόντος, αλλά μόνο για την έντιμη επιβίωση.

Αυτός άλλωστε ήτο και ο ένας από τους κύριους λόγους που παρότρυνε τους νέους του παρελθόντος αιώνος, ακούγοντας και τις συμβουλές των παλαιοτέρων και σοφοτέρων συγχωριανών μας, να οξύνουν τον νουν, να επιδίδονται στα γράμματα, τις επιστήμες, τα λειτουργήματα, τις υπηρεσίες και τις τέχνες, γιατί (πάντοτε με την καλή έννοια του όρου) «πενία τέχνας κατεργάζεται». Ενθυμούμαι κατά τα μαθητικά μου χρόνια την πάγια φράση-συμβουλή των παλαιοτέρων του χωριού μας: «Μάθε παιδί μου γράμματα για να φύγεις από αυτόν τον καταραμένο τόπο». Γι’ αυτό και τα παιδιά του Ελληνοπύργου μάθαιναν καλά γράμματα και έδιδαν με επιτυχία μάχες ευγενούς άμιλλας, ιδία στο Γυμνάσιο, για να πρωτεύσουν ή να ξεπεράσουν τους άλλους μαθητές. Άμιλλα μεταξύ μαθητών, αλλά και μεταξύ χωριών. Και έφυγαν από το χωριό, επάλαισαν και συναγωνίσθησαν στις κοινωνίες που έζησαν και στους τομείς δραστηριότητας, που καθένας επέλεξε, και επέτυχον στους τομείς αυτούς, όπως όλοι σας και καλύτερα από μένα γνωρίζετε. Που θέλω να καταλήξω; Θέλω να συμπεράνω ότι με τα δεδομένα του παρελθόντος το χωριό μας δεν παρείχε τις προϋποθέσεις για την παραμονή και την επαγγελματική ή, γενικότερα, την οικονομική επιτυχία των νέων, οι οποίοι φρονίμως ποιήσαντες, ακούσαντες και την ανωτέρω συμβουλή των αρχαιοτέρων, εξενιτεύθησαν και έγιναν οι σήμερα αποκαλούμενοι «απανταχού» Ελληνοπυργιώτες «οίτινες» και συνέρχονται απόψε εδώ εις το πρώτο συνέδριό τους για να εισηγηθούν, ν’ ακούσουν, να παρέμβουν να συζητήσουν τα θέματα του προγράμματος και να εξαγάγουν τα συμπεράσματά τους για τους τρόπους και τα μέσα της οικονομικής αναπτύξεως του χωριού μας. 

Β.         Τα σημερινά δεδομένα ανάπτυξης 

Ποια είναι, λοιπόν, τα σημερινά δεδομένα;

Σήμερα, κύριοι σύνεδροι, οι καιροί έχουν αλλάξει. Ο καταραμένος αυτός τόπος του παρελθόντος έγινε ως δια μαγείας τόπος ευλογημένος. Είναι ένας τόπος, που με τα σημερινά δεδομένα, εξασφαλίζει προνομιακά πάρα πολλές αν όχι όλες τις προϋποθέσεις, για οικονομική ανάπτυξη σε συγκεκριμένο τομέα, στον τομέα της παροχής υπηρεσιών και της παραγωγής ειδικής ποιότητας αγαθών.

Να είστε βέβαιοι, εκλεκτοί προσκεκλημένοι, ότι λόγω της μεγάλης αγάπης που αισθάνομαι για το χωριό μας, θα προσπαθήσω να μην είμαι υποκειμενικός αλλά αντικειμενικός για να μη γίνουν εσφαλμένες εκτιμήσεις και εξαχθούν εσφαλμένα συμπεράσματα.

Κατ’ αρχήν θα ήθελα να σας εκθέσω πως αισθάνονται και πως σκέπτονται οι απανταχού συμπατριώτες μας τον Ελληνόπυργο.

Τι αισθάνονται:

Μπορώ να σας βεβαιώσω ότι όλοι οι μακράν του χωριού μας διαβιούντες:

·     Ζουν έντονα τις αναμνήσεις από το χωριό και τις ανθρώπινες αξίες που τους χάρισε και αναζητούν την ημέρα της επιστροφής στον λατρευτό αυτό τόπο.

·     Ονειρεύονται να γευθούν ξανά τις αγνές, πρωτόγνωρες, ξεχωριστές, τοπικές γεύσεις που δοκίμασαν παλαιά και αναζητούν τώρα, να αντικρίσουν το γνήσιο καλωσόρισμα, την γνήσια χειραψία, το γνήσιο βλέμμα, το γνήσιο χαμόγελο, το γνήσιο αγκάλιασμα, που διακρίνει τους συγχωριανούς μας.

Αυτά τα συναισθήματα είναι ένα αισιόδοξο μήνυμα για το χωριό μας.

Και τι σκέπτονται;

·     Σκέπτονται αληθινά ότι το ορεινό χωριό μας και το στενότερο ή ευρύτερο γεωγραφικό περιβάλλον του είναι μια περιοχή ιδιαίτερου φυσικού κάλλους με τα ιδιαίτερα γεωλογικά χαρακτηριστικά του, με ένα θαυμάσιο υγιεινό κλίμα, με μία δεσπόζουσα θέση στον δυτικό ορεινό όγκο της Θεσσαλίας, με πανοραμική θέα στον θεσσαλικό κάμπο από όποιες θέσεις και να σταθεί κανείς μέχρι εκεί που φθάνει το μάτι του, από το Περτούλι και τα Μετέωρα μέχρι τον Όλυμπο και τον Κίσσαβο και μέρος του Πηλίου, με μία σπάνια πανίδα και μία πλούσια χλωρίδα που περιλαμβάνει σχεδόν κάθε είδος βλάστησης και με πλείστα όσα αξιοθέατα. Ιδιαίτερο όμως χαρακτήρα και ανεκτίμητη αξία προσδίδει στο χωριό μας ο οικιστικός ιστός, τα πέτρινα κτίρια με την ιδιαίτερη λαϊκή αρχιτεκτονική, που παραπέμπει σε μία άλλη – παλαιά – εποχή, σε μία αντίληψη όμως και αισθητική λαϊκής αρχιτεκτονικής, που αναζητάται και σήμερα, διότι λόγω του ιδιαίτερου χαρακτήρος της είναι διαχρονική. Δια τους ανωτέρω λόγους το χωριό μας ορθώς εχρίσθη από την Πολιτεία ως διατηρητέο (με το Π.Δ. της 19.10/13.11.1978, ΦΕΚ Δ΄ 594).

Τον χαρακτήρα αυτό του χωριού μας, σκέπτονται οι απόδημοι, πρέπει να διαφυλάξουμε ως κόρη οφθαλμού. Το κεφάλαιο αυτό του χωριού μας είναι ανεκτίμητο και ανεξάντλητο, αποτελεί κύρια αιτία προβολής και πηγή κρατικής χρηματοδότησης και συγχρηματοδότησης, ανάπτυξης και ευημερίας των κατοίκων του. Το χωριό μας όμως με την συμπαράσταση και την εποπτεία της Πολιτείας, όλων των βαθμών και μορφών Κεντρικής και Τοπικής Διοίκησης πρέπει να δημιουργήσει τις δέουσες υποδομές για να υποδεχθεί όλους αυτούς, οι οποίοι θα θελήσουν να γνωρίσουν το χωριό μας. Η λέξη «γνωρίσουν» έχει πολλές έννοιες: Αναφέρεται σ’ εκείνους που θα θελήσουν απλώς να το επισκεφθούν, να διαμείνουν προσκαίρως ή μονίμως, να επιχειρήσουν, να επενδύσουν. Χρειάζονται υποδομές προσπέλασης στους επιθυμητούς χώρους, υποδομές, τέρψης, αναψυχής και διαμονής, ξενώνες και ξενοδοχείο, κτίρια και χώροι στέγασης και οργάνωσης πολιτιστικών εκδηλώσεων. Το ίδρυμα Σύρμου και το Λαογραφικό Μουσείο, τα δύο γήπεδα άθλησης, το ελικοδρόμιο είναι μία άξια πολλών επαίνων για τους εμπνευστές και τους δημιουργούς τους προσπάθεια, η οποία αποτελεί μια καλή αρχή και πρόκληση για μεγαλύτερη πρωτοβουλία.

Και δεν αρκούν μόνον οι υποδομές. Χρειάζονται και προσήκουσες υπηρεσίες και ειδική (τοπική) ποιότητα των προσφερομένων αγαθών και καταστήματα πωλήσεως τοπικών ειδών, προϊόντων και σκευασμάτων, όπως σε όλα τα τουριστικά ορεινά χωριά.

·     Πώς όμως θα φθάσουμε εκεί; Εκτός από μας που δεν αποβλέπουμε στην απόσβεση οποιασδήποτε δαπάνης, θα υπάρξει αξιοποίηση και απόσβεση της επένδυσης για εκείνους που θα θελήσουν να επιχειρήσουν; Θα υπάρξουν επισκέπτες; Θα υπάρξει δυνατότητα εξυπηρέτησης των αναγκών των επιθυμούντων να επισκεφθούν και να χαρούν τον Ελληνόπυργο;

Κατ' εμέ λόγω της θέσεως που κατέχει ο Ελληνόπυργος η επιτυχία θεωρείται βεβαία με τα σημερινά δεδομένα και όσα μπορεί κανείς να προβλέψει για τις επόμενες δεκαετίες. Δεν αντιλαμβάνεται κανείς σε τι συγκριτικά υπερέχουν άλλα ορεινά χωριά και τόποι που «κινδυνεύουν» να βουλιάξουν από τουρίστες, όπως είναι το Καρπενήσι, τα Αμπελάκια, η Μακρυνίτσα και τα άλλα χωριά του Πηλίου, το Περτούλι, το Μέτσοβο, ο Βελβενδός, η Σαμαρίνα, τα Ζαγοροχώρια, το Νυμφαίο, ο Άγιος Αθανάσιος κλπ.

Εξάλλου, πέρα από τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά και τα αξιοθέατα του χωριού μας, υπάρχει και η γειτονική λίμνη. Η λίμνη του Πλαστήρα είναι και «δική» μας λίμνη. Ο δρόμος που θα συνδέει τον Ελληνόπυργο με τη λίμνη θα καταστήσει το χωριό μας πιο γειτονικό και πιο ελκυστικό για τους επισκέπτες της, αφού αυτοί δεν θα απολαμβάνουν μόνο τα αγαθά της λίμνης, αλλά και τα δικά μας αγαθά, όπως περιέγραψα παραπάνω. Θα χρειασθεί όμως ο δρόμος αυτός να είναι φιλικός και προς το χωριό μας για τους διερχομένους και τους επισκέπτες. Θα χρειασθούν ακόμη χώροι στάθμευσης αυτοκινήτων, ώστε οι επισκέπτες να αφήνουν τα αυτοκίνητά τους και να κινούνται πεζοί μέσα στο χωριό.

Πρωταρχικός στόχος, όπως ετονίσαμε και ανωτέρω, είναι η διαφύλαξη του χαρακτήρος του χωριού μας ως παραδοσιακού και τόπου προορισμού, που με τις επικρατούσες σήμερα αντιλήψεις (πολιτισμού, τουρισμού, ανάπτυξης) θα εξασφαλίσει τις προϋποθέσεις για την συντήρηση του χωριού και την ανάπτυξή του.

Αυτός όμως ο στόχος χωρίς τα συμπαρομαρτούντα δεν αρκεί μόνον για την σωτηρία ή την ανάπτυξη του χωριού μας. Πρέπει να συνδυασθεί ή να εμπλουτισθεί και με δράσεις σε άλλους τομείς:

  

ΕΙΔΙΚΩΤΕΡΟΝ:

1.    Πρέπει να συντηρηθούν τα κτίρια με την τήρηση ορισμένων αρχών που προσιδιάζουν στα κτίρια αυτά από άποψη αρχιτεκτονικής ευαισθησίας. Αυτός ο στόχος επιβάλλεται όχι μόνον για την έξαρση της αισθητικής του περιβάλλοντος που θα προκαλέσει και συντηρήσει την προσέλκυση επισκεπτών, αλλά θα δημιουργήσει ταυτόχρονα και θέσεις απασχόλησης στα αντίστοιχα επαγγέλματα.

                 Στη συντήρηση και ανακαίνιση των κτιρίων να δοθεί ιδιαίτερη βαρύτητα στα δημόσια και ιδιαιτέρων χαρακτηριστικών κτίρια, τους τρεις ναούς μας και τα τρία εξωκλήσια μας και τα προσκυνήματά μας με τους περιβάλλοντες χώρους τους με εξασφάλιση και της ευχερούς προσβάσεως σε όλους αυτούς τους χώρους προσευχής και λατρείας. Βεβαίως σ’ όλους αυτούς τους χώρους έχουν γίνει σημαντικότατες επεμβάσεις με τις ευγενείς χορηγίες αγαπητών συγχωριανών μας, που δικαιούνται την αναγνώριση της προσφοράς τους και τις ευχαριστίες όλων μας.

 

2. Πρέπει να εκδοθεί οδηγός δικτύου επίσκεψης και γνωριμίας με όλους τους ιστορικούς ή απλώς αξιοθέατους χώρους της περιοχής μας. Τέτοιοι χώροι είναι, εκτός από τους παραπάνω αναφερθέντες, το Κάστρο του Ελληνοπύργου, η πίστα των ανεμοπτεριστών στον Άγιο Αθανάσιο, το Μέγα Στεφάνι, του Γκιών’ το Στεφάνι, το Κουφιολ’θάρι, τ’ Μανωλάκη και γενικά τα λεγόμενα καραούλια, ο Μύλος τ’Χατζή, οι σπηλιές (τ’ Λώλ’ η Τρύπα ή Σπηλιά του Καραϊσκάκη, η Γούβα κλπ), τα δασικά μονοπάτια, οι πηγές. Ο οδηγός αυτός όμως πρέπει να συνδυαστεί και με υποδομές (δρόμους, μονοπάτια, καθίσματα, στέγαστρα με σεβασμό στον περιβάλλοντα χώρο), ώστε οι χώροι αυτοί να γίνουν προσβάσιμοι και επισκέψιμοι από εκείνους που θα επιθυμούσαν να τους επισκεφθούν, ώστε ο επισκέπτης του χωριού ή ο τουρίστας να μπορεί να κάμει την εκδρομή του ή τον περίπατό του, κάνοντας την άσκηση του, αναπνέοντας τον πεντακάθαρο αέρα, γευόμενος και τις γεύσεις του δάσους και του σακιδίου του και απολαμβάνοντας το γάργαρο νερό της πηγής που θα συναντήσει στην διαδρομή του ή το τέρμα της. Σκοπός του επισκέπτη ή του διαμένοντος στο χωριό δεν θα είναι μόνο το καφεδάκι σε χοντροφλυτζάνι, η πρέφα, το τάβλι ή το τσιπουράκι, οι λιχουδιές και τα εδέσματα, ούτε οι άλλες συνήθειες των αστών που προκαλούν την νόσο του καναπέ, αλλά η επιστροφή στην φύση και το υγιεινό περιβάλλον, που μας θωρακίζει την υγεία και μας οπολίζει για να παλέψουμε στη ζωή.  

3.         Να αναζητηθούν, διατηρηθούν και διαδοθούν οι παραδόσεις του χωριού μας περί των οποίων θα σας ομιλήσει ο αξιότιμος κος Λάμπρος Πασιαλής. Επιγραμματικώς θα πω για την πληρότητα της εισήγησης μου ότι θα πρέπει:

α)      Να διαφημισθεί ο τριήμερος λαϊκός εορτασμός του Πάσχα με τους τοπικού χαρακτήρος χορούς και τραγούδια. Τέτοιου είδους εκδήλωση είναι σπάνια. Όσοι μη Ελληνοπυργιώτες εγνώρισαν αυτήν την παράδοση έμειναν ενθουσιασμένοι και κατάπληκτοι με το πρωτόγνωρο και μοναδικό είδος της εκδήλωσης και το ανεξερεύνητο της πηγής προέλευσης, έμπνευσης και στόχευσης των τραγουδιών. Η εκμάθηση  του ρυθμού του χορού και των τραγουδιών είναι πολύ εύκολη και η εκδήλωση αυτή θα προκαλεί μεγάλη προσέλευση και συμμετοχή εορταζόντων και τουριστών.

β)      Να ενισχυθούν οι παραδοσιακές εορταστικές εκδηλώσεις κατά την διάρκεια των Χριστουγέννων.

γ)      Να οργανωθούν περισσότερο οι πανηγύρεις των ιερών ναών μας.

δ)      Να επαναλαμβάνεται κάθε χρόνο η καστανογιορτή, κατά προτίμηση κατά το τρίτο δεκαήμερο του Οκτωβρίου, όπως παλαιά. Το μόνο βεβαίως που δεν μπορεί να διατηρηθεί είναι το άκρως απόρρητο μυστικό του ξημερώματος, που θα γίνεται η «απόλυση του Ζάβατου», αφού τώρα η επιτυχία της εκδήλωσης εξαρτάται και από την οργάνωση και την συμμετοχή πολλών, η οποία προϋποθέτει πρόγραμμα και δημοσιότητα.

Όμως, κύριοι σύνεδροι, στο σημείο αυτό θα ήθελα να επισημάνω ότι η καστανογιορτή δεν θα πρέπει να παραμείνει μόνον ως μία παραδοσιακή πολιτιστική εκδήλωση, όπως στις δύο πρώτες διοργανώσεις της, που επέτυχε πλήρως. Θα πρέπει να συνδυασθεί και με την διάθεση σε λογικές τιμές καστάνων στους μετέχοντες στην εκδήλωση. Αυτό προϋποθέτει την εξασφάλιση ικανών ποσοτήτων καστάνων και την διάθεση τους από πάγκους, καταστήματα και παραγωγούς. Σχετικά με τον Καστανεώνα θα ήθελα να σημειωθεί ότι ανακύπτουν ορισμένα νομικά ζητήματα, όπως λ.χ. σε ποιόν ανήκει κατά κυριότητα, νομή ή κάρπωση, ποιος νομιμοποιείται για την εξυγίανση των πασχουσών μονάδων, επίσης αν μπορεί να συσταθεί συνεταιρισμός για την εκμετάλλευσή του, θέματα που δεν είναι δυνατόν να συζητηθούν εδώ.

 

4.    Να ιδρυθεί συνεταιρισμός, ο οποίος θα εκμεταλλευθεί τους σύγχρονους τρόπους γεωργικής ανάπτυξης, λειτουργίας και χρηματοδότησης, στους παρακάτω κλάδους αγροτικής παραγωγής, που ευδοκιμούν στο χωριό μας:

α)      Στον τομέα της καλλιέργειας της αμπέλου, αφού το χωριό μας διαθέτει κατάλληλη αμπελουργική περιοχή για διάφορα είδη σταφυλιών. Η πώληση των φύλλων, των σταφυλιών, του κρασιού, του τσίπουρου και των άλλων παρασκευασμάτων (ρετσέλια, πετιμέζι, γλυκό κουταλιού, πελτέδες, μουσταλευριές, μουστουκούλουρα) θα ενισχύσουν το εισόδημα των κατοίκων.

Η καλλιέργεια της αμπέλου θα πρέπει να συνδυασθεί και με την ίδρυση και ανέγερση ενός αποστακτηρίου σε παραδοσιακή μορφή και προσβάσιμη θέση, ώστε οι άμεσα ενδιαφερόμενοι και οι προσκεκλημένοι ή οι επισκέπτες ή οι καθ’ οιονδήποτε τρόπο μετέχοντες να έχουν την δυνατότητα να γνωρίσουν και απολαύσουν αυτές τις ιδιαίτερες χαρές της απόσταξης με όσες μ’ αυτές συνδυάζονται.

β)      Στον τομέα της παραγωγής κηπευτικών προϊόντων.

γ)      Στον τομέα της παραγωγής μελιού.

δ)      Στον τομέα της παραγωγής ξηρών καρπών.

ε)      Στον τομέα της συλλογής και διάθεσης αρωματικών φυτών (ρίγανη, φλαμούρι, χαμομήλι κλπ.).

στ)     Στον τομέα της παραγωγής γλυκών (κερασιού, σταφυλιού, σύκου, δαμασκήνου, καρυδιού, καστάνου).

ζ)       Στον τομέα της παραγωγής παραδοσιακών κεντημάτων και ειδών διακόσμησης, ίσως και ενδύσεως ή οικιακών σκευών.

η)      Στον τομέα της παραγωγής τοπικών παραδοσιακών ειδών διατροφής (τραχανάς ξινός, γλυκός, πλιγούρι κλπ.).

θ)      Στον τομέα της κτηνοτροφίας και της παραγωγής κτηνοτροφικών προϊόντων (κρέατος, βουτύρου, τυριού, κλωτσοτυριού, ξινόγαλου, γιαουρτιού). Στο χωριό μας υπάρχουν όλες οι προϋποθέσεις για την ανάπτυξη της κτηνοτροφίας με σύγχρονες υποδομές στα δορυφορικά εν σχέσει με το χωριό υφιστάμενα παλαιά πρωτόγονα συγκροτήματα ποιμνιοστασίων.

  

Γ. Ο ρόλος των απανταχού Ελληνοπυργίων

 

Σ' αυτούς τους στόχους και τα όνειρα για το χωριό μας πώς μπορούμε εμείς οι απανταχού Ελληνοπυργιώτες να συμβάλλουμε;

 

Ι. «Επιστροφή» στο χωριό

1. Συχνή παρουσία

Κατ' αρχήν πρέπει να καλλιεργήσουμε μεταξύ μας το όνειρο της επιστροφής (το νόστιμο ήμαρ) με όλες τις έννοιες που μπορεί να δώσει κανείς σ' αυτήν την λέξη – σύνθημα:

Αυτό σημαίνει:

α)    Τακτική επίσκεψη στο χωριό, θεού θέλοντος και καιρού επιτρέποντος, έστω και αν δεν συντρέχει κάποιος ιδιαίτερος λόγος.

β)    Μεγαλύτερη παρουσία στις τοπικές παραδοσιακές εκδηλώσεις (εορτές, πανηγύρεις).

γ)    «Υποχρεωτική», θα έλεγα, παρουσία και συμμετοχή σ' όλες τις διοργανούμενες νέες πολιτιστικές και επιστημονικές εκδηλώσεις, ημερίδες και συνέδρια.

Έτσι στηρίζουμε και ενθαρρύνουμε τους οργανωτές και αιμοδοτούμε ποικιλοτρόπως το χωριό μας.

Επιπλέον, με την επιτυχία τέτοιων εκδηλώσεων παρέχουμε την ευκαιρία να γνωρίσουν το χωριό μας και άλλοι μη Ελληνοπυργιώτες την καταγωγή, αλλά γνωστοί και φίλοι μας, ακόμη δε και τελείως ξένοι λάτρες όμως του επιστημονικού τουρισμού, της ορεινής διαδρομής ή διαβίωσης, της επίσκεψης και γνωριμίας ενός παραδοσιακού ορεινού χωριού.

 

2. Προσέλκυση νέων κατοίκων

Σε πιο μακροπρόθεσμη βάση, θα πρέπει να ενθαρρύνουμε την εγκατάσταση νέων κατοίκων στο χωριό. Τα αποτελέσματα της αστυφιλίας έχουν υποβαθμίσει τους όρους υγιεινής διαβιώσεως στις πόλεις και έχουν καταστήσει τον βίον αβίωτον. Παράλληλα οι μεγάλοι οδικοί άξονες και οι «λεωφόροι» των τηλεπικοινωνιακών μέσων εκμηδενίζουν τις αποστάσεις και απαλλάσσουν την ελληνική Επαρχία από την απομόνωση, καθιστώντας αυτήν ελκυστική τόσο για διαμονή όσο και για επιχειρηματική δράση.

Στα πλαίσια αυτά θα πρέπει οι απανταχού Ελληνοπύργιοι και οι τοπικοί άρχοντες & παράγοντες να συνεργασθούν στενά, ώστε:

α)      Να προωθηθούν οι αναγκαίες υποδομές, ώστε ο Ελληνόπυργος να καταστεί ελκυστικός τόπος και για μη Ελληνοπυργιώτες. Κάποιος χωροταξικός σχεδιασμός, η εξασφάλιση πρωτοβάθμιας ιατροφαρμακευτικής φροντίδας κλπ. μπορούν να συζητηθούν. Η αύξηση του μόνιμου πληθυσμού θα αποτελέσει αποφασιστικό παράγοντα για την ανοδική πορεία των οικονομικών μεγεθών του χωριού μας και την προσέλκυση επενδύσεων.

β)      Να ενθαρρυνθούν και να υποστηριχθούν με κάθε μέσο οι Ελληνοπυργιώτες αλλά και οι φίλοι τους για να επενδύσουν στο χωριό, αξιοποιώντας όλες τις σύγχρονες χρηματοοικονομικές δυνατότητες που παρέχουν τα Ευρωπαϊκά Προγράμματα, ο Νέος Αναπτυξιακός Νόμος και το εργαλείο των Συμπράξεων Δημοσίου-Ιδιωτικού Τομέα. Πρέπει αυτοί οι άνθρωποι να στηριχθούν με κάθε μέσο από τους τοπικούς παράγοντες και υποστηριχθούν μέσω παροχής τεχνογνωσίας από το επιστημονικό δυναμικό των αποδήμων, ώστε να αποφασίσουν να κάνουν το μεγάλο βήμα που θα ζωντανέψει οικονομικά το χωριό μας.

Ιδιαίτερη έμφαση θα πρέπει να δοθεί, όπως και ανωτέρω ετονίσθη, σε τομείς όπως ο τουρισμός και οι ειδικότερες μορφές αυτού (αγροτουρισμός, επιστημονικός τουρισμός, αθλητικός τουρισμός κλπ.), η οικολογική καλλιέργεια ειδών που ευδοκιμούν στο χωριό μας και η παραγωγή τοπικών παραδοσιακών προϊόντων, και η ανάπτυξη ΜΜΕ μεταποιητικού χαρακτήρα.

Όλα τα παραπάνω πάντα βεβαίως με γνώμονα την βιώσιμη ανάπτυξη, που θα συνεκτιμά τις ιδιαίτερες περιβαλλοντικές και κοινωνικές συνθήκες του χωριού μας και της περιοχής και θα λαμβάνει υπόψη τις αρχές της αειφορίας.

 

ΙΙ. Στενή συνεργασία μεταξύ αποδήμων

1. Η ισχύς εν τη ενώσει

Στον τομέα αυτό επιβάλλεται η περαιτέρω σύσφιξη των σχέσεων, η τακτική επικοινωνία, η αλληλοενημέρωση, η υποβολή προτάσεων και ιδεών και η ανταλλαγή απόψεων, ο διαρκής δηλαδή γόνιμος διάλογος, μεταξύ όλων των Συλλόγων Ελληνοπυργίων της Θεσσαλίας, των Αθηνών και Θεσσαλονίκης με στόχο την εκμετάλλευση ευκαιριών και δυνατοτήτων, τον προγραμματισμό και πραγματοποίηση επί μέρους στόχων, μικρών ή μεγάλων, στην κατεύθυνση του στρατηγικού σχεδιασμού για την ανάπτυξη και την προβολή του Ελληνοπύργου.

Στα πλαίσια αυτά οι Διοικήσεις των Συλλόγων μας ως μια άτυπη Ένωση των κατά τόπους Σωματείων των Ελληνοπυργίων, ένα είδος της αρχαίας Αμφικτιονίας, θα πρέπει και να συνέρχονται, να συζητούν και να αποφασίζουν δύο φορές το χρόνο, μία τον χειμώνα στην έδρα του έχοντος σειρά Συλλόγου και μία το καλοκαίρι στον Ελληνόπυργο.

Πολύ χρήσιμη εξάλλου θα ήτο η επικοινωνία και συνεργασία των Συλλόγων μας με άλλους Τοπικούς Συλλόγους, το Σύλλογο Καρδιτσιωτών και τη Λέσχη των Θεσσαλών.

Αυτονόητο είναι ότι αυτή δραστηριότητα θα πραγματοποιείται σε στενή συνεργασία και επαφή με τις Δημοτικές και Διαμερισματικές Αρχές του Δήμου μας.

 

2. Απογραφή των απανταχού Ελληνοπυργίων

Είναι απαραίτητο κάθε τοπικός Σύλλογος να καταβάλλει συνεχή προσπάθεια για την απογραφή όλων των ελκόντων καθ' οιονδήποτε τρόπο την καταγωγή τους από τον Ελληνόπυργο και διαμενόντων στην πόλη τους αλλά και στον νομό και την ευρύτερη περιοχή τους Ελληνοπυργίων. Κατά τον τρόπο αυτό:

α)      θα αυξηθεί σοβαρά το δυναμικό των Ελληνοπυργίων και

β)      θα δημιουργηθεί μια «δεξαμενή» ανθρώπων και γνώσης (THINK TANK), που θα συμβάλλει με ιδέες και έργο στην ανάπτυξη του χωριού. Εξάλλου, στο ειδικό αυτό «Μητρώο» των τοπικών συλλόγων μπορούν επίσης να καταγραφούν και οι φίλοι του Ελληνοπύργου, οι οποίοι πολλάκις αποδεικνύεται ότι συνεισφέρουν πολύ χρήσιμες ιδέες και υπηρεσίες, εν ευρεία έννοια λαμβανόμενες.

 

3. Αλληλεγγύη

Ως βασική αρχή που θα διέπει του Ελληνοπυργίους και τους φίλους θα είναι η αρχή της αλληλεγγύης.

 
ΙΙΙ. Διαφήμιση του Ελληνοπύργου

Με στόχο την γνωριμία και την διαφήμιση του χωριού μας εμείς οι απανταχού Ελληνοπυργιώτες θα πρέπει να μεριμνήσουμε ώστε ο Ελληνόπυργος να καταστεί «προορισμός». Προς τούτο θα πρέπει να δραστηριοποιηθούμε στις κάτωθι κατευθύνσεις:

 

1.       Αρχιτεκτονική – πολιτισμός - αθλητισμός

α)      Να αγρυπνούμε πρωτίστως για τη διασφάλιση του χαρακτηρισμού του χωριού μας ως παραδοσιακού και διατηρητέου.

β)      Να διαφυλαχθεί από όλους μας και ιδίως από τις Αρχές ο ιδιαίτερος χαρακτήρας του χωριού μας με σεβασμό στα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του, την λαϊκή αρχιτεκτονική, την αισθητική, το περιβάλλον και την ιστορία του κατά τις επεμβάσεις μας στα κτίρια, τους ιδιωτικούς χώρους και τους κοινοχρήστους χώρους.

γ)      Να αναδειχθεί το Κάστρο του Ελληνοπύργου και ανακατασκευασθεί ο Μύλος τ’Χατζή.

δ)      Να ενισχυθεί από κάθε άποψη και αναπτυχθεί το Λαογραφικό Μουσείο και να γίνει ό,τι απαιτείται για την καλύτερη λειτουργία του, την προβολή του και την εξυπηρέτηση του σκοπού του.

ε)      Να ιδρυθεί βιβλιοθήκη.

στ)     Να ενισχυθεί η χορωδία και το χορευτικό συγκρότημα του χωριού μας.

η)      Να αρχίσει η συζήτηση για την ίδρυση και ανέγερση ενός πολιτιστικού κέντρου, που θα στεγάσει όλες τις πολιτιστικές δράσεις του χωριού μας ή ενός Αμφιθεάτρου εις κατάλληλη θέση για όλες τις πολιτιστικές και επιστημονικές εκδηλώσεις.

θ)      Να διοργανώνονται σε εύλογο χρόνο ημερίδες και συνέδρια πολιτιστικού, επιστημονικού, κοινωνικού & οικονομικού χαρακτήρα.

ι)       Να διοργανώνονται αθλητικοί αγώνες (ποδόσφαιρο, βόλεϋ, μπάσκετ, κλπ.) και πρωταθλήματα εντός των ορίων του Δήμου μας και της ευρύτερης περιοχής.

ια)     Να εκδοθεί συνοπτικό και φιλικό φυλλάδιο προβολής της ιστορίας, των αξιοθεάτων του χωριού μας, των τοπικών ηθών και εθίμων, του κλίματος, των γεύσεων (εδεσμάτων, γλυκισμάτων, ποτών, καρπών, αρωματικών φυτών) κλπ., όπως προβλέπεται σε τέτοια διαφημιστικά φυλλάδια.

ιβ)     Ο καθένας μας στην κοινωνία που κινούμεθα να γίνει διαφημιστής του χωριού μας σε όλους τους γνωστούς και φίλους του, σε κάθε συντροφιά, εκδρομή, συνέδριο, προβάλλοντας τα ελκυστικά χαρακτηριστικά του χωριού μας και προκαλώντας διάθεση επίσκεψης και γνωριμίας του.

 

2.       Η δύναμη των Μ.Μ.Ε.

α)      Να στηριχθεί ο ελληνοπυργιώτικος τύπος, ο οποίος συντελεί τόσο αποφασιστικά στην προβολή του χωριού και την καλλιέργεια του συνεκτικού ιστού μεταξύ των Ελληνοπυργίων.

β)      Να γίνει συνεχής προσπάθεια, ώστε να προβάλλεται το χωριό μας μέσω των εντύπων των άλλων θεσσαλικών συλλόγων, των θεσσαλικών εφημερίδων, αλλά και του τύπου της Θεσσαλονίκης και Αθηνών. Το ίδιο ισχύει και για τα τοπικής εμβέλειας ραδιοφωνικά και τηλεοπτικά μέσα ενημέρωσης.

γ)      Δεν πρέπει βεβαίως να υποτιμηθεί και η δυνατότητα προβολής του Ελληνοπύργου μέσω των εθνικής εμβέλειας Ραδιοτηλεοπτικών Μέσων Ενημέρωσης, οι μεταδόσεις και εκπομπές των οποίων επηρεάζουν ταχύτερα, ευρύτερα και αποτελεσματικότερα τους αποδέκτες τους και διαμορφώνουν την πανελλήνια κοινή γνώμη. Αρκετοί από τους Ελληνοπυργιώτες και τους συμπαθούντες αυτούς συνδέονται με τα Μέσα Ενημέρωσης και δύνανται να έχουν πρόσβαση σ' αυτά. Επομένως, ευκαιρίας δοθείσης, αναλόγως με το είδος της εκπομπής ή του προγράμματος, δύνανται να λαμβάνουν μέρος ή να παρεμβαίνουν στις εκπομπές. αυτές ή να προκαλούν τέτοιες εκπομπές ή δημοσιεύσεις στις εφημερίδες. Αποτελεσματικότερο όμως μέσο διαφήμισης θα ήταν η δημιουργία ντοκιμαντέρ με όλα αυτά που θα κριθούν από τους ειδικούς ότι προβάλλουν το χωριό μας, με τα οποία θα προβάλλονται σε τοπική ή εθνική κλίμακα ή στο διαφημιστικό του τουρισμού πρόγραμμα της ΕΡΤ με τίτλο «Μένουμε Ελλάδα».

 

3.       Ιστοσελίδα

Όλους τους παραπάνω στόχους μπορεί να διευκολύνει σημαντικά η ίδρυση και λειτουργία ενός ολοκληρωμένου δικτυακού τόπου του χωριού, ώστε να εκμεταλλευθούμε τις αστείρευτες δυνατότητες που προσφέρει η τεχνολογία της πληροφορικής

Πάνω στον ιστό του Διαδικτύου (Internet) μπορούμε και εμείς να ανοίξουμε ένα παράθυρο στον κόσμο για τον Ελληνόπυργο και να υφάνουμε ένα παγκόσμιο δίκτυο Ελληνοπυργίων που θα επικοινωνεί, θα ανταλλάσσει απόψεις και θα συνεργάζεται σε συνεχή βάση υπερβαίνοντας τους φυσικούς περιορισμούς της απόστασης και του χρόνου.

Η ιστοσελίδα αυτή θα φροντίζει για την ουσιαστικά αδάπανη διαφήμιση του χωριού μας σε όλο τον κόσμο. Μπορεί να περιλαμβάνει στοιχεία για την ιστορία και τον πολιτισμό του χωριού μας, τα φυσικά του χαρίσματα και τα αξιοθέατα και τις προσφερόμενες υπηρεσίες, τις επενδυτικές ευκαιρίες και τις οργανούμενες εκδηλώσεις.

Επιπλέον, σε ειδικό τμήμα περί αποδήμων θα ενταχθεί το ηλεκτρονικό μητρώο των απανταχού Ελληνοπυργίων, ενώ παράλληλα θα οργανωθεί ο τρόπος της άμεσης επικοινωνίας μεταξύ όλων των Ελληνοπυργίων, μονίμων κατοίκων και αποδήμων.

 

 

IV. Οι νέοι

Σε όλα τα παραπάνω τον καταλύτη θα αποτελέσουν εν κατακλείδι σε μεγάλο βαθμό οι νέοι μας. Ανάπτυξη, οικονομική και κοινωνική χωρίς την ενεργό συμμετοχή και συμβολή των νέων δεν νοείται. «Άνδρες Πόλις και ου Τείχη», όπως διεκήρυσσαν οι αρχαίοι ημών πρόγονοι.

Πρωταρχικός στόχος της Αμφικτυονίας των απανταχού Ελληνοπυργίων θα πρέπει να είναι να καλλιεργήσουν οι γονείς την αγάπη και το ενδιαφέρον, που οι ίδιοι αισθάνονται για το χωριό στους απογόνους τους. Θα πρέπει επίσης να καταβληθεί κάθε δυνατή προσπάθεια, ώστε να έλθουν οι διασκορπισμένοι ανά την Ελλάδα και τον κόσμο νέοι μας σε επαφή μεταξύ τους, να γνωρισθούν και να γνωρίσουν μαζί το χωριό και να στρατευθούν σε μια συλλογική προσπάθεια για την ανάπτυξή του μέσα από μια πολυδιάστατη προσφορά, όπως η υποβολή προτάσεων, η συνεισφορά νέας γενιάς καινοτόμων ιδεών και η παροχή τεχνογνωσίας και υπηρεσιών της ειδικότητάς τους.

 

 

Δ. Επίλογος

Αυτά εν συντομία και πολλά άλλα, τα οποία ο χρόνος δεν επιτρέπει να αναπτύξω, είναι στις αναμνήσεις, στις σκέψεις, στα όνειρα, στις προθέσεις και τις προτάσεις των μακράν του χωριού μας διαβιούντων συγχωριανών μας, τα οποία εγώ πιστεύω ότι μπορούν να γίνουν και θα προσπαθήσουμε όλοι να γίνουν, για να ζήσουμε όλοι το όνειρο μας για τον Ελληνόπυργο, γνωστό σ’ όλη τη χώρα, ελκυστικό και λατρευτό ορεινό διατηρητέο χωριό, «τόπο προορισμού» της δυτικής ορεινής Θεσσαλίας.

Τελειώνοντας, θα ήθελα να επισημάνω, ότι όπως το Σύνταγμα ορίζει στην ακροτελεύτια διάταξή του, ότι η τήρησή του επαφίεται στον πατριωτισμό των Ελλήνων, έτσι και ο κάθε Ελληνοπυργιώτης, πρέπει να πράξει ό,τι εξαρτάται από αυτόν, όπου δραστηριοποιείται, είτε στον ιδιωτικό, είτε στον δημόσιο τομέα, ώστε να εξασφαλισθούν οι προϋποθέσεις βιώσιμης οικονομικής ανάπτυξης του χωριού μας.

Όλοι έχουμε ένα χρέος να εκπληρώσουμε για αυτόν τον ιερό τόπο που μας επροίκισε με τις δυνάμεις να παλαίψουμε και να νικήσουμε στην ζωή. Πρέπει τώρα και πάντα να δώσουμε την μάχη για την διατήρηση, την ανάπτυξη και την προβολή της γενέτειράς μας.

 

Τα συνθήματά μας θα είναι:

·               Επιστρέφουμε!

·               Όλοι μαζί και ο καθένας πιο πολύ παρεμβαίνουμε, συνδιαμορφώνουμε, διεκδικούμε!

·               Ο Ελληνόπυργος λατρευτός τόπος προορισμού!

                        


ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ

 

ΕΛΛΗΝΟΠΥΡΓΟΣ © 2005